O terapeutycznej funkcji oddechu.

Zanim zrobisz kolejny wdech pozwól sobie na wydech.

Wdech to część aktywna oddechu. Wdech delikatnie rozciąga ciało, napina je i ożywia.

Wydech powinien być czynnością bierną, uczy nas poddania, rozluźnienia i bierności właśnie.

W pracy metodą Lowena wydech jest ważnym aspektem pracy.

Praktykujemy wydech przez usta. Nie jest to jednak wydmuchiwanie powietrza z płuc ale pozwolenie na swobodny, głośny wydech. Brzmi on różnie: wzdychanie, sapanie, czasem przeradza się w jęczenie czy mruczenie.

Celem takiego wydechu jest poczucie ulgi na poziomie psychicznym i fizycznym.

Ten rodzaj oddechu praktykujemy od pierwszego momentu zajęć. Przydaje się już w rundce początkowej, kiedy słuchamy, często poruszających opowieści innych uczestników. Jeśli coś nas zaniepokoi, przestraszy, zezłości czy wzruszy często wstrzymujemy oddech i blokujemy przeponę. Wtedy przypominam o dobroczynnym, głębokim wydechu. Sprawdź sama/sam.

Spróbuj zrobić taki wydech teraz!

Wydech to pierwotna, najprostsza forma ekspresji.

Możemy nim wyrazić siebie, to że jesteśmy i to że czujemy.
Wydech to zaczątek dźwięku, krzyku, płaczu, słowa, reakcji.

Oddychając do nieprzyjemnych napięć i wyrażając ból czy dyskomfort w świadomy sposób za pomocą głośnego wydechu a nawet krzyku możemy nie tylko ulżyć sobie w cierpieniu ale całkowicie zniwelować problem.

Pozwalając sobie głośno, swobodnie wydychać zaczynamy kontaktować się ze stłumioną ekspresją.

Równocześnie ten oddech jest bezpieczny. Swobodny wydech nie powoduje wejścia w mocno ukryte, traumatyczne stany emocjonalne, chyba że poprzedzimy go serią odpowiednich ćwiczeń.

Wzdychanie jest zdrowe. Rozluźnia przeponę i brzuch. Otwiera gardło, budzi struny głosowe. Równocześnie rozluźniają się barki i górna część pleców (często bardzo napięta w stresie). Luźny wydech uwalnia też napięcia z podbrzusza i dna miednicy, dzięki temu jesteśmy bardziej otwarci na przyjemność i pobudzenie seksualne.

Taki głośny oddech pozwala nam być nie tylko widzianym ale też słyszanym.

Bardzo ważne jest również, aby usłyszeć samego siebie. To czasem bywa trudne, nie lubimy swojego głosu, ale dzięki temu możemy rozwikłać niejedną życiową zagadkę, np. dlaczego nie zabieram głosu w towarzystwie albo dlaczego trudno mi prosić o pomoc albo dzielić z partnerem swoimi uczuciami.

W pracy z emocjami w ciele korzystamy jeszcze z innych form oddechu, np. wdech i wydech przez usta albo przyśpieszony, dyszący oddech. Czasem wydłużamy wydech aż zupełnie kończy się powietrze w płucach. Powoduje to napięcie przepony a przy spontanicznym upragnionym wdechu następuje znaczne odblokowanie.

Jest też oddech regresujący, z którego korzysta się w somatoterapii prenatalnej.

Natomiast metoda BBTR (oparta o podejście Reicha i Levina a także nawiązująca do met.Lowena) korzysta z tzw oddechu biodynamicznego, w którym nie ma przerw między wdechem i wydechem. Jest to inny oddech niż ten o którym piszę i również inna funkcję w terapii. Więcej o oddechu biodynamicznym: BBTR.

Niekontrolowane wzdychanie nazywam żartobliwie efektem ubocznym pracy z ciałem. Gdy oswoimy się z tym oddechem zaczyna się on pojawiać naturalnie w różnych sytuacjach, np. w chorobie, w zmęczeniu, w trudnej rozmowie, podczas relaksującej kąpieli czy gdy po długim dniu zasiadamy wreszcie wygodnym fotelu.

Jeśli zaczynasz sobie wzdychać to dobry znak!
Ciało załapało, że jest bezpiecznie, że możesz czuć własne emocji i wyrażać siebie.

 

Co oznacza zatrzymany lub spłycony oddech?

– BRAK ODDECHU BRZUSZNEGO –

Kiedy przepona jest zablokowana to nie możesz nabrać powietrza „do brzucha”. Fala oddechu zatrzymuje się w klatce piersiowej a brak udziału przepony w oddechu powoduje, że oddech jest płytki a klatka również nie wypełnia się powietrzem w pełni. Wydaje się, że klatka jest cały czas w pozycji wydechu (jest zapadnięta) mimo, że czujemy, że oddychamy i jesteśmy w stanie podczas ćwiczeń nabrać więcej powietrza do płuc.
Osoby, które nie czują oddechu w miednicy i w brzuchu mają często bardzo ograniczone czucie dolnych partii ciała oraz odczuwają dużo mniejsze pobudzenie seksualne. Odcięte odczucia z miednicy uniemożliwiają przepływ przyjemnego pobudzenia z miednicy w stronę serca. W takich sytuacjach polecamy pracę z obszarem miednicy i zablokowanych emocji i instynktów.

– BRAK ODDECHU W KLATCE –

Odwrotna sytuacja występuje, gdy odczuwamy przyjemny ruch oddechowy w brzuchu, przepona wyraźnie pracuje natomiast nie ma falowania klatki piersiowej. Czasem odczuwa się pewny ruch powietrza, gdy płuca nadal pracują ale klatka się nie unosi. Często takie osoby wyglądają lub czują się jakby zastygły na wdechu i nie mogą zrobić wydechu. Klatka może sprawiać wrażenie wydętej albo sztywnej, a w odczuciu opancerzonej.
To napięcie uniemożliwia poczucie intensywnych emocji, takich jak złość, wściekłość, żal, rozpacz, strach, przerażenie. Powolne uwalnianie napięć z tego obszaru przywraca czucie, pozwala wyrazić stare emocje i odzyskać dostęp do serca. Dzięki temu na nowo odczuwamy swoją wrażliwość, miłość, czułość a te uczucia wreszcie mogą się połączyć z impulsem seksualnym z miednicy.
Z tymi napięciami pracujemy podczas grup pracujących z tematem granic, relacjami a także bezpośrednio z obszarem serca, np na warsztacie Czy ja wystarczam – warsztat met.Lowena.  

–> Zrób ćwiczenie oddechowe we własnym domu!
Wystarczy wygodne miejsce do leżenia i 15 minut czasu dla siebie.
Włącz: ĆWICZENIE ODDECHOWE JALLA!

–> Zobacz nowe grupy pracy z oddechem, które ruszą już tej jesieni!

UWOLNIJ ODDECH – warsztat pracy z emocjami poprzez oddech BBTR
(2 września)

UWOLNIJ ODDECH – cykl 8 pracy z napięciami i emocjami poprzez oddech BBTR
(od 28 września)

UWOLNIJ MIEDNICĘ – grupa dla kobiet
( od 18 października 2018)