Złość nie szkodzi.

Królowa emocji. Niedoceniany skarb.
Często wyśmiewana, pomijana, wypierana.
Budzi obawy ale też szacunek.

Im bardziej ją tłumisz, tym bardziej ją tym ona rośnie w siłę, odkleja się od rzeczywistych powodów, nakręca a trzymanie jej w ryzach pochłania coraz więcej energii życiowej. Pewnie przeczuwasz, że to nie najlepszy kierunek…

Jeśli jeszcze nigdy nie przyglądałaś się swojej złości zrób to koniecznie!Jest to jednak z bardziej wartościowych i efektywnych lekcji w życiu.

Jak wyrażać bezpiecznie złość?

złość1.Uczucie tak ogniste jak złość jest trudne do kontrolowania. Ale po pewnym treningu jesteśmy w stanie je szybko zidentyfikować. Zanim nastąpi wybuch poczuj ciało, ugruntuj się (kliknij tutaj: ćwiczenia gruntujące) i nazwij uczucie: jestem zła, wściekła, czuję gniew, zaraz eksploduję.
Nie zrażaj się jeśli nigdy nie czujesz tak „wybuchowych” objawów. To nie znaczy, że nigdy się nie złościsz.
Złość objawia się również pod postacią oporu, niechęci, zniecierpliwienia, frustracji, bólu barków lub pleców.

2. Oddychaj. Nie musi to być spokojny, relaksacyjny oddech. Pozwól sobie poczuć oddech swojej złości. Często oddech będzie przyśpieszony, wydech głośny, przez usta. Może to być wzdychanie, mruczenie niezadowolenia, warczenie, dyszenie.

3. Poczuj ciało. Co się dzieje w barkach, plecach, brzuchu, szczękach? Osoby, które mają pogłębiony kontakt z ciałem i potrafią odczuwać emocje w ciele są w stanie lepiej sobie z nimi radzić. Spróbuj wykonać ruch, który pozwoli Ci uruchomić te partie mięśniowe, które napięły się w reakcji emocjonalnej.

4. Jeśli jesteś w stanie dopuścić przeżycia z ciała i wciąż myśleć, zastanów się czego potrzebujesz. Na jaką ważną potrzebę wskazuje ta złość.

oko5. Wyraź swoją potrzebę. Powiedz o niej bliskiej, zaufanej osobie (wypowiedzenie słów na głos bardzo pomaga).

Jeśli czujesz się na siłach by konstruktywnie rozwiązać sytuację możesz od razu porozmawiać z osobą, z którą jesteś w konflikcie.

6. Jeśli nie wiesz jakie potrzeby stoją za Twoją złością lub nie masz możliwości skonfrontowania się z konfliktem wyraź złość poprzez ćwiczenia.
Dzięki nim oczyścić ciało i skontaktujesz się ze swoimi uczuciami (może się okazać, że to nie jest złość, tylko smutek, żal, zawód, tęsknota).

ĆWICZENIA:

Poszukaj bezpiecznej przestrzeni. Daj sobie czas by spotkać się z uczuciami. Przygotuj zeszyt żeby zapisać to co się pojawi a jeśli lubisz rysować, weź dużą kartkę i kilka kredek.

I Ugnij kolana, podnieś barki do góry, zaciśnij szczękę i pięści i opuść barki z głośnym wydechem, rozluźnij ręce (powtarzaj aż poczujesz poruszenie lub miękkość, ciepło, ulgę w barkach). Możesz sobie wyobrazić, że podnosisz ciężkie walizki i zrzucasz je na ziemię.

II Zacznij tupać. Dołącz do tego swobodny głos, warczenie, mruczenie, głośny wydech, słowa które potrzebujesz wypowiedzieć (bez cenzury).

III Stań na ugiętych nogach, weź do ręki poduszkę, poczuj moc rąk i dłoni, pościskaj poduszkę (lub matę, ręcznik) w dłoniach i ciśnij ją na ziemię z krzykiem.

IV Stań na ugiętych nogach, poczuj ziemię. Ugnij łokcie i ułóż dłonie blisko przy klatce piersiowej . Wyobraź sobie, że przygniata Cię ściana i zacznij ja przesuwać aż do wyprostowania łokci. Do ruchu dołącz wydech a potem słowa: moja przestrzeń, odejdź, nie chcę. Możesz mówić głośno, krzyczeć. Po pewnym czasie możesz mieć ochotę popłakać. To znak, że napięcie puściło.

V Stań na ugiętych nogach i zacznij poruszać miednicą. Po chwili rozgrzania wejdź w rytmiczny ruch tył (wdech) – przód (wydech). Dłonie mogą być na biodrach lub towarzyszyć ruchowi bioder. Możesz dołączyć na koniec kolisty, uwalniający ruch miednicy.

VI Poprzednie ćwiczenia mogą podnieść Twój poziom energii. Wtedy włącz ulubioną muzykę z dobrym beatem i potańcz sobie. Na koniec weź kartkę i napisz co spowodowało złość i czego tak naprawdę potrzebujesz.

mh-reserved-taniec-kompr

W takiej pracy ważna jest konsekwencja i odwaga. Samo wyrażanie złości na zajęciach czy w domu nie poprawi od razu jakości życia i zdrowia. Jeśli znajdziesz przyczynę złości określ na nowo swoje granice. Możesz je przestawić w rozmowie, poprzez wprowadzenie nowych zasad, nazwanie punktu spornego. Aby dobrze mówić o emocjach trzeba nauczyć się je akceptować w sobie. Wtedy łatwej będzie Ci korzystać z „komunikatu od ja” *.
Ja czuję się …… (zła i rozczarowana) ponieważ moja potrzeba …… (odpoczynku)  nie została spełniona, dlatego proszę Cię o ..… (nie angażowanie mnie w projekty wymagające pracy po godzinach) .
*Na podstwie metody Komunkacji opartej na empatii, NVC.

Zwróć uwagę na reakcję ciała po takiej rozmowie (realnej lub wyobrażonej), szczególnie jeśli będzie zakończona sukcesem. Może ciało już wcale nie ma ochoty do walki, zauważ kiedy napięcie znika w pojawia się przestrzeń na inne emocje.

Kiedy wyrażać złość za pomocą ćwiczeń?

1. Gdy sytuacje w twoim życiu są irytujące, męczące, trudne do zniesienia ale nie czujesz złości.
2. Gdy masz skłonności to autoagresji (złoszczenia się na siebie).
3. Gdy czujesz złość ale szybko uczucie to ustępuje bezsilności i przygnębieniu.
4. Gdy nie wiesz jak bezpiecznie wyrażać złość i boisz się, ze kogoś skrzywdzisz swoją złością (utożsamianą z agresją, napaścią).
5. Gdy miewasz niekontrolowane wybuchy złości.
6. Gdy nie czujesz granic swoich i innych (twoja złość pojawia się późno, gdy granice są już mocno przekroczone a Ty nic wcześniej nie komunikowałaś, gdy nadmiernie złościsz się na drugą osobę nie uznając jej prawa do odrębności, innych poglądów, własnych uczuć).
7. Choroby autoimmunologiczne – gdy masz podejrzenia, że twoje dolegliwości  są związane z uszkodzeniem układu immunologicznego (czyli są autoimmnologiczne) przyjrzyj się swojej złości. To może być wartościowa wskazówka do dalszej pracy psychosomatycznej.

Opisy ćwiczeń znajdziesz również tutaj: Ćwiczenia gruntujące.

Jeśli masz pytania napisz do mnie: jallajoga@gmail.com
Możemy umówić się na konsultację lub sesję indywidualną (zobacz jak wygląda taka sesja: INDYWIDUALNIE).

Jesienią rusza również cykl warsztatów pracy z ciałem: „RELACJE”. Podczas pracy z granicami spotkamy się zapewne również ze złością. Zapraszam!