Ugruntowanie – czyli o bezpieczeństwie w życiu.


Uziemienie oznacza energetyczne połączenie z podłożem.

Jeśli jakiś system energetyczny (na przykład obwód elektryczny) jest nie uziemiony, istnieje ryzyko, że wyjątkowo  silny ładunek przeciąży i spali system. W podobny sposób jednostki nie uziemione ryzykują, że zostaną pokonane przez silne uczucia.
A. Lowen, Duchowość ciała 

groundingZnacie ten znak?

To uziemienie.  Sieć elektryczna każdego budynku musi byc uziemiona, czyli bezpośrednio połączona z ziemią. Gdy napiecie w odwodzie nagle wzrośnie dzięki uziemieniu sieć nie spali się i wszystko za chwilę wróci do normy. Podobnie jest z naszym ciałem. Nasz układ nerwowy też potrzebuje uziemienia.

Każda, dobra praktyka pracy z ciałem daje nam poczucie ugruntowania, czyli osadzenia w ciele. Inaczej mówiąc: życia tu i teraz. Dzięki kontaktowi z ciałem nasze życie uczuciowe staje się połączone  z codziennymi sytuacjami i kondycją ciała. Rozumiemy, że jedno wpływa na drugie. Jesteśmy w stanie zarówno podążać na emocjami i dawać im wyraz jak i obserwować je i wybierać.

Ugruntowanie to kontakt z rzeczywistością, z tym co jest a nie z tym co nam się wydaje.
Jeśli praca z ciałem czy jakkolwiek praktyka oddziela nas od rzeczywistości naszego codziennego życia, uczuć i przeżyć wewnętrznych to nie jest ona gruntująca.

Zakorzenienie w ciele a tym samym w rzeczywistości daje możliwość właściwego reagowania na sytuacje. Emocje przestają nas „zalewać” i pozbawiać kontroli, stają się natomiast sygnałem określającym sytuację i praktycznym drogowskazem w podejmowaniu decyzji.

Ugruntowanie jest procesem energetycznym, w którym odczuwa się falę pobudzenia biegnącą przez ciało od głowy aż po czubki palców. (…) Być ugruntowanym to stać na własnych nogach, dlatego pojęcie to opisuje również stan niezależności i dojrzałości. 
A. Lowen „Radość”

Ugruntowanie oznacza, że nie jesteśmy emocjonalnie rozdartymi kulkami energii, które miotane od zdarzenia do zdarzenie szukają bodźców do uzyskania lepszego samopoczucia. Nie jesteśmy też chodzącymi konceptami, intelektualnie elastycznymi wizjami na swój temat.
Jesteśmy ciałem.
Które pewne rzeczy lubi a inne nie.
Które odpowiada uczuciem przyjemności i bólu.

Mówi się, że ludzie związani z ziemią, pracujący na roli są dobrze ugruntowani. Rzeczywiście, praca przy uprawie ziemi może nas nauczyć kontaktu z ciałem. Rolnicy wiedzą wiedzieć kiedy orać, kiedy siać a kiedy zbierać. Mogą to zaplanować ale ziemię, zasadzone rośliny i warunki pogodowe trzeba cały czas obserwować i reagować na zmiany. Tak samo jest z ciałem.

ulotka1strona copyTo czego mamy się nauczyć na nowo to przede wszystkim : czuć ciało.

Czucie ciała, wypływających z niego prostych sygnałów jest podstawą do pracy z emocjami i ogólnie rozwojem osobistym.

Niestety większość z nas skupia się na ciele dopiero gdy boli. Często nie odczuwamy nawet dyskomfortu i innych delikatnych, nieprzyjemnych sygnałów z ciała. Jesteśmy nauczeni, żeby ich nie czuć i nie reagować. Wynika to z konceptu, że ciało należy przekraczać, ciało ma nam służyć i ma wykonywać czynności tak jak my chcemy.A jak nie działa to się je bierze do lekarza i oddaje się do naprawy. Tak jak samochód. Czasem nawet zdarza się nam dbać bardziej o samochód niż o własne ciało.

Aby nauczyć się na nowo czuć ciało trzeba poszukać w nim uczucia wygody i przyjemności.
To pojęcia przewodnie, które wprowadzam na początku kursu „Odzyskaj ciało”. Gdy je rozpoznamy nasza uwaga chętniej będzie zostawać przy ciele.  Zaczniemy zauważać więcej i nauczymy się lepiej na te sygnały reagować.

7 podpowiedzi jak pracować z ugruntowaniem:

  1. Zorganizuj sobie prostą praktykę uważności. Codziennie przez 5 min zwracaj uwagę na wrażenia płynące z ciała: ciepło, chłód, mrowienie, pulsacja, rozprężenie, ból, napięcie, przyjemność, itp.
  2. Praktykuj uważne chodzenie, siedzenie, leżenie – zwróć uwagę jak ciężar ciała układa się na podłożu, które części ciała dotykają ziemi.
  3. Praktykuj świadomy oddech – oddech ma świetne właściwości gruntujące.
  4. Praktykuj uważną obserwację przyrody, tzw. siedziska.
  5. Dbaj o stopy i nogi – ćwicz, dogrzewaj, masuj.
    „Być ugruntowanym to czuć własne stopy na ziemi. Aby poczuć ziemię, nogi muszą być naładowane energią. Muszą być pełne życia i ruchu, co przejawia się w spontanicznych, swobodnych doznaniach. Takich jak podskórna wibracja czy pulsowanie. 
  6. Poszukaj książek lub nagrań, które pomogą Ci w samodzielnej
    praktyce. Polecam nasze jallowe Rytuały: poranny i wieczorny oraz podręcznik do ćwiczeń A. Lowena
  7. Skorzystaj z zajęć uważności lub medytacji.

Zapraszam na warsztat poświęcony ugruntowaniu już 15 października 2016. Aby się zapisać kliknij tutaj: Ugruntowanie – warsztat.

W październiku rusza również kurs  Z potrzeby ciała – o czuciu, wyrażaniu potrzeb i sięganiu oraz nowa grupa „Odzyskaj ciało – kurs dla początkujących” – start 19 października (poranny i wieczorny, do wyboru).

One Response to Ugruntowanie – czyli o bezpieczeństwie w życiu.

  1. Wspaniały artykuł. Dziękuję. Zaraz się nim podzielę z mężem elektrykiem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *