KU SAMOREGULACJI – grupa 4-tygodniowa

Grupa pracy z samoregulacją
met. SE, TRE i BBTR

Warsztat w przygotowaniu. Termin podamy wkrótce.

Zapraszam Cię na cykl 4 spotkań w ramach grupy pracy z ciałem, inspirowanej podejściem Somatic Experiencing SE® Petera Levine’a, podczas których będziesz mieć okazję do doświadczenia różnych metod pracy z regulacją systemu nerwowego m.in. TRE® oraz oddechu biodynamicznego BBTR®.

Może zainteresuje Cię dłuższa praca którąś z nich?
Dowiesz się – w nawiązaniu do Teorii Poliwagalnej Stephena Porges’a – jak jest zbudowany system nerwowy człowieka, jak reaguje na codzienne i niecodzienne doświadczenia oraz jak możesz czerpać z tej wiedzy wsparcie. Poprzez różnorodne ćwiczenia, ruch, oddech, drżenia neurogeniczne będziemy odkrywać historie zapisane w ciele, budując/poszerzając pojemność emocjonalną, świadomość granic, świadomość zasobów i możliwości samoregulacji.
Żyjemy coraz szybciej. W natłoku informacji, bodźców, interakcji. W coraz większym szumie. W rytmie oderwanym od natury, narzuconym przez pęd wielkich miast, szybko zmieniające się środowisko pracy, presję wydajności. Nie dajemy swoim biologicznym rytmom czasu na to, żeby się dopełniły. Pisać o tym, to pisać o codzienności wielu z nas.

W konfrontacji z wszechobecnym zaleceniem, żeby „żyć pełnią życia” – chcemy też czuć. Dużo, szybko, mocno. Wydaje nam się, że tylko taka intensywność może zrównoważyć pośpiech naszego wewnętrznego świata i nie zauważamy, że… wszystkiego jest już ZA DUŻO. Nie widząc ostrzegającego „stop” żyjemy w powiększającym się poczuciu oddzielenia od ciała, w chaotycznym rytmie doznań albo pustce nieczucia. W zamrożonych, niedokończonych reakcjach,
zawieszonych emocjach, niedomkniętych sytuacjach, niewspierających relacjach.
Szukamy na oślep metod, które pomogą skleić powstałe pęknięcie, zredukować napięcie – „wyrzucić, przełamać, oczyścić”. Trudno nam zaakceptować prawdę, że droga do zmiany wiedzie przez akceptacje tego, co jest, jeżeli… nie potrafimy tego rozpoznać i nazwać. Trudno nam zaakceptować prawdę, że zanim zaczniemy uwalniać trudne, nagromadzone emocje (złość, gniew, smutek, żal…), musimy zaprzyjaźnić się z ciałem i nauczyć się rozpoznawać podstawowe fizyczne doznania. Co w Twoim ciele przesuwa się, przepływa, drży, ociepla, płynie, pulsuje, ochładza, porusza, zatrzymuje, trwa? Co się zmienia kiedy z ciekawością obserwujesz swój oddech albo wspierasz siebie własnym dotykiem?

Każdy z nas ma w sobie instynktowne siły przetrwania, które dają nam moc bronienia się przed tym, co nam zagraża, moc regeneracji po trudnych doświadczeniach i regulacji systemu nerwowego. Dotarcie do nich, nauczenie się jak z nich korzystać to zaproszenie do nawiązania (odświeżenia?) relacji z własnym ciałem poprzez dostrojenie się do jego rytmów i uszanowanie ich. Tak wiele możesz dla siebie zrobić, tak wiele możesz sobie dać! To ważne rozpoznanie również dlatego, żeby spotkać się ze swoim „dość!/ już nie dam rady/potrzebuję pomocy” i pozwolić sobie świadomie sięgać po wsparcie z zewnątrz. Zrób przestrzeń na zwolnienie w miejsce pośpiechu, delikatność w miejsce dociskania, subtelność w miejsce dosadności, otwarcie w miejsce zacisku… Obserwuj z ciekawością, sprawdzaj, szukaj. W każdym z nas jest ta zdrowa część, z którą możemy się spotkać, którą możemy wzmocnić, z której możemy czerpać siłę i wsparcie, wreszcie – której możemy zaufać.

PLAN SPOTKAŃ:
1. CIAŁO, KTÓRE MA I MOŻE
W opozycji do częstego poczucia braku – ciało ma m. in.: swoje granice, a w ich obrębie różne jakości odczuć fizycznych, związanych chociażby z reakcją systemu nerwowego – poziomami aktywacji (tzw. „krzywa aktywacji”). Spotykając się z tym bogactwem, poprzez rozpoznanie felt sense, dajemy ciału
sygnał: zauważam cię, widzę. Rozpoznajemy ciało, które może czuć i doświadczać. Jako podstawowy kontener na emocje, który może pomieścić zarówno przyjemne, jak i trudne doświadczenia. Wykorzystując takie narzędzia Somatic Experiencing SE® Petera Levine’a, jak miareczkowanie, czy
pendulacja będziemy uczyć się bezpiecznego integrowania doświadczeń pojawiających się w tym procesie.

2. CIAŁO, KTÓRE RUSZA SIĘ I DRŻY
Ciało jest w ciągłym ruchu. Pulsuje, zaciska się i rozluźnia, faluje, drży. Wykonuje codziennie tysiące ruchów i gestów. Jak świadomie korzystać z tych możliwości?
Częścią tego spotkania będzie grupowa sesja TRE®. TRE® (Trauma Releasing Exercises®) to opracowana przez dr Davida Berceliego metoda polegająca na uruchomieniu w ciele, za pomocą sekwencji ćwiczeń, wibracji neurogenicznych umożliwiających uwolnienie się od napięcia, stresu i traumy, w takim tempie, jakie ciało jest w stanie zintegrować.

Więcej o TRE na stronie www.tre-polska.pl

3. CIAŁO, KTÓRE ZMIENIA (SIĘ)
Ciało żyje, reaguje, doświadcza. Zmienia rytm. Zapisuje w sobie/sobą naszą indywidualną historię, czasem blokując naszą energię, to znowu uwalniając ją. Zmieniają się nasze doznania fizyczne związane z odbiorem różnych sytuacji. Zmieniają się nasze doznania fizyczne związane z odbiorem tych samych sytuacji. Zauważ zmiany. Nazwij je. Częścią tego spotkania będzie kolejna grupowa sesja TRE® jako zaproszenie do rozpoznania, co w moim doświadczeniu pracy z drżeniami zmienia się, a co pozostaje stałe. Czym są te jakości i jak mogę zaprosić je do swojego procesu samoregulacji.

4. CIAŁO, KTÓRE ODDYCHA
Ciało jest w nieustannej relacji z otoczeniem, w nieustannej wymianie. Oddech jest tego najlepszą metaforą: biorę (wdech) i oddaję (wydech). Przede wszystkim jest jednak potężnym sprzymierzeńcem w świadomej pracy z napięciami w ciele.
Częścią tego spotkania będzie sesja oddechowa metodą BBTR®.
System BBTR® (Biodynamic Breath and Trauma Release®) to autorska metoda pracy z ciałem – rozwijana od ponad 20 lat przez Gitena Tonkova – polegająca na stopniowym uwalnianiu napięć w ciele bez wchodzenia w stan katharsis. Integruje wiele technik – m.in. Somatic Experiencing® (SE®) Petera Levine’a , pasy napięcia i struktury charakteru Wilhelma Reicha, świadomy dotyk, połączony oddech, taniec swobodny, medytacje aktywne.

DOŁĄCZ D GRUPY „KU SAMOREGULACJI”: TUTAJ

Uwaga: po zapisie poprosimy o wypełnienie Ankiety dla Uczestnika i odesłanie w ciągu 2-3 dni na adres: grupa.samoregulacja@gmail.com
Zawarte tam informacje (wyłącznie do wiadomości prowadzącego) mają na celu sprawdzenie ewentualnych przeciwwskazań do pracy metodą TRE®, BBTR®.

O prowadzącym: Mariusz Jazowski – certyfikowany Praktyk pracy z Oddechem Biodynamicznym (BBTR®), Praktyk Łagodnej Bio-Energetyki (GBE®), Provider TRE®, pogłębia swoją wiedzę i doświadczenie w pracy z regulowaniem systemu nerwowego szkoląc się w metodzie Somatic Experiencing (SE®).

Zapisy: kontakt@jalla.pl