Autoregulacja – jak ciało radzi sobie z emocjami

Autoregulacja to temat, o którym bardzo dużo mówi się na warsztatach.
Gdy odkrywamy efektywność pracy z ciałem spływa na nas zadziwienie: jak ja mogłam/mogłem tyle lat nie oddychać! Przecież nie da się żyć normalnie bez tych ćwiczeń! Jak sobie radzą inni ludzie, przecież też stresują się, a jakoś żyją….


CO TO JEST AUTOREGULACJA?

Nasze ciała, tak jak ciała naszych przodków i wszystkich ssaków, mają wrodzone mechanizmy autoregulacji. To znaczy, że rodzimy się doskonale wyposażeni w mechanizmy radzenia sobie z napięciem, stresem, trudnymi emocjami, traumą i stratą.

Większość wydarzeń, które nas spotykają w życiu jest do przeżycia bez szwanku na ciele i umyśle jeśli nie mamy zablokowanych mechanizmów autoregulacji.

Jako ludzie cywilizowani nie cenimy objawów z ciała. Czujemy ból – bierzemy tabletkę. Jesteśmy chorzy – oddajemy się ręce lekarza. Na co dzień ciało mówi do nas tysiącem sygnałów. A na dodatek wysyła się je bezpośrednio do mózgu. Można by rzec, że prosto do centrum zarządzania i reagowania. A jednak z jakiegoś powodu mózg nie reaguje.

Nasze przekonania i wyuczone reakcje stają się drugą naturą mózgu. Wielu z nas będąc dziećmi było nagradzanym za to, że siedzimy cicho, jemy kiedy nam każą, robimy siku i kupę na żądanie. Aby „być dobrym dzieckiem” słuchaliśmy rodziców i opiekunów zamiast ciała, np przestawaliśmy trząść się ze strachu, gdy usłyszeliśmy: uspokój się, nie trzęś się, nic się nie stało! Nagrodą jest bliskość i miłość, dobre słowo, spokojna atmosfera w domu, pochwała od rodzica i inne. Są to bardzo ważne sprawy dla dziecka. I dlatego te nawyki się utrwalają.

JAK MOJE CIAŁO SIĘ REGULUJE?

  • podczas snu
  • przez głęboki oddech
  • wzdychanie, ziewanie
  • jęczenie i inne formy wyrażania dyskomfortu
  • płacz i szloch
  • seks/orgazm
  • śmiech prosto z brzucha
  • krzyk i zawodzenie
  • drżenie ciała
  • inne mimowolne ruchy
  • aktywność fizyczna
  • rozmowa, nazywanie uczuć i dzielenie się z bliskimi

JAK ODZYSKAĆ DOSTĘP DO AUTOREGULACJI?

Aby przywrócić ciału naturalne zdolności autoregulacji potrzebujemy odkryć co zablokowało ten mechanizm. Przyczyny często tkwią w samym ciele, dlatego uwalniamy je pod czujnym okiem terapeuty. Ważne jest również usunięcie przyczyn blokady mentalnej, która funkcjonuje w nas w postaci przekonania, np „faceci nie płaczą”, „głośny śmiech przeszkadza innym” albo „drżenie jest oznaką słabości”.

Metody pracy z ciałem przywracające autoregulację:

  • ćwiczenia bioenergetyczne metodą Lowena lub Core Energetics
  • TRE (Trauma and Tension Releasing Excercises) – ćwiczenia uwalniające napięci i traumę z ciała
  • BBTR (Biodynamic Breath and Trauma Release) – oddech biodynamiczny
  • joga i inne ćwiczenia świadomości ciała
  • taniec intuicyjny

Więcej o autoregulacji przeczytasz tutaj: Co to jest TRE?

Zapraszamy również na zajęcia pracy z emocjami w ciele:

  • 19.03.2021 w Krakowie rusza 4-tygodniowa grupa Ku Samoregulacji. Jest to cykl 4 spotkań w ramach na których pracujemy metodami inspirowanymi Somatic Experiencing SE® Petera Levine’a. Pracujemy z regulacją systemu nerwowego m.in. metodą TRE® oraz oddechem biodynamicznym BBTR®.